• question_answerMedlemskap
    • Hvordan registerer jeg som privatkunde?

      Klikk på "Bli medlem" og fyll ut dine opplysninger. Registreringen tar kun et par minutter. Vi tar en automatisk sjekk av førerretten din opp mot Staten Vegvesen sitt register. Vi tar også en automatisk kredittsjekk som utføres av Bisnode. Hvis begge disse blir godkjent og du har signert med BankID blir søknaden godkjent og du kan bestille din første bil.

    • Kan man være to som deler konto?

      Ja, en husstand kan dele på et medlemskap og ha 2 brukere. Det må først registreres en bruker som blir hovedbruker, denne kan invitere en tilleggskonto via "min profil". Hovedkontoen må være godkjent, når du er logget inn velger du "tilleggskontoen" under min profil på nettsiden for å invitere. Hovedkontoen får da en email hvor man må godkjenne tilleggsbrukeren.

    • Oppsigelsestid

      Er du Small, Medium eller Large medlem, som betaler månedsavgift, og får billigere leiepriser, har du 30 dagers oppsigelstid. Det er ingen oppsigelstid for One medlemmer.

      For firmaavtaler vil oppsigelsestiden variere som følge av firmaavtalen.

       

    • Utenlandsk statsborger?

      Du må ha norsk personnummer for å kunne være medlem av Hertz Bildeling.

    • Hva er aldersgrensen for å være medlem av Hertz Bildeling?

      Man må være 20 år og hatt førekort sammenhengende i minimum et år.

    • Kan jeg la noen andre kjøre eller benytte medlemskapet mitt?

      Medlemskapet er personlig og du står personlig ansvarlig for all bruk som knyttes til ditt medlemskap. Alle kjøredata er knyttet til ditt medlemskap i vår database.

      Hvis personen som er med deg i bilen også er registrert som bruker i Hertz Bildeling kan vedkommende også kjøre, så lenge du er med på reisen.

  • question_answerFaktura
    • Er drivstoff inkludert i prisen?

      Ja, alltid. Drivstoffkort finner du i terminalen, og PIN-koden finner du i linken som kommer på SMS fem minutter før bestillingen din starter. MERK: Bilen må returneres med minimum 50% drivstoff på tanken. Dersom den settes igjen med mindre enn dette, tilkommer et gebyr.

    • Når mottar jeg kvittering/faktura?

      Er du privatkunde blir reisen din belastet kredittkortet ditt 3 dager etter at reisen er avsluttet. 

      Er du bedriftskunde sender vi faktura på bedriftsreiser til firmaet ditt, og privatreiser blir belastet ditt kredittkort. 

    • Hvor mange forfallsdager har jeg?

      For privatpersoner blir beløpet automatisk trukket fra ditt kredittkort, 3 dager etter at leien er avsluttet. Bedrifter har 15 eller 30 dager til forfall. 

    • Hvor finner jeg KID-nummeret?

      Du finner KID-nummeret nederst til høyre på våre fakturaer. 

      Vi minner om at du får tilgang til alle dine fakturaer ved å logge deg inn på våre sider.

    • Hvordan endrer jeg fakturaadresse?

      Privatkunder - Logg inn på Mine Sider, og endre adressen under Min profil. 

      Firmakunder - Avtaleadministrator i firmaet må logge inn på hovedkontoen og endre fakturaadressen der. 

    • Hva skjer om jeg ikke betaler fakturaen?

      Det samme vil skje som i hvilket som helst annet selskap hvor du velger å ikke betale faktura. Du vil motta en purring, med tilhørende purregebyr. Betaler du ikke den, sender vi fakturaen til inkasso, og du kan risikere betalingsanmerkninger. 

    • Kan jeg få avtalegiro?

      Nei, vi tilbyr dessverre ikke avtalegiro. 

    • Kan jeg få e-faktura?

      Nei, vi tilbyr desverre ikke e-faktura for privatpersoner. 

    • Hvor kan jeg se fakturadetaljer?

      Ved å logge deg inn på Min profil, vil du finne alle detaljer under Mine fakturaer. 

    • AutoPass i Norge

      Vi har AutoPass brikke i alle bilene våre. Du kan kjøre gjennom på alle AutoPass anlegg, kostnaden blir automatisk belastet på din faktura.

      Vi belaster ordinær takst, og gir ikke en eventuell rabatt videre til kunde unntatt ved 100% rabatt/fritak.

      Når det gjelder de ulike rabattsatsene for elbil, så vil dette kunne variere fra 0% helt opp til 100% og forutsetter en gyldig og aktiv AutoPASS-avtale. Vi kan ikke garantere at alle våre avtaler er både gyldige og aktive til enhver tid, eller at bompengeselskapene får kontakt med vår utsteder. I disse tilfellene vil operatøren utstede en faktura til oss på ordinær takst. Det er kun i de tilfellene hvor vi får 100% rabatt at kunden får hele rabatten, som f. eks ved fritak for elbil hos enkelte operatører, og ved timeregel eller tilsvarende (gjelder både el- og fossilbiler). Hos bompengeselskapene som praktiserer miljødifferensiert prising (f.eks. Oslo, Bergen, Kristiansand), belastes ordinær takst iht kjøretøykategorien som passerer, hvor elbilen da har en lavere ordinær takst enn fossilbilene.

      Vi belaster alle passeringer og er lovpålagt å ta mva på bompasseringer. Her er et utdrag av begrunnelsen:

      I tråd med lov- og regelverket vil fakturering av AutoPASS bli fakturert med merverdiavgift. Begrunnelsen er ”smitteeffekten” i merverdiavgiftsloven § 4-2. Med dette menes at ytelser som isolert sett er avgiftsfrie anses som en omkostning ved oppfyllelse av avtalen mellom kjøper og selger og skal inngå i beregningsgrunnlaget for en avgiftspliktig ytelse.

    • Betaler man for bestilt tid eller faktisk brukt tid?

      Man betaler alltid for den tiden bilen er bestilt. Overskrider du bestilt tid påløper forsinket leveringsgebyr og eventuell erstatning for merkostnader for andre berørte brukere.

  • question_answerPriser
    • Er drivstoff inkludert i prisen?

      Ja, alltid. Drivstoffkort finner du i terminalen, og PIN-koden finner du i linken som kommer på SMS fem minutter før bestillingen din starter. MERK: Bilen må returneres med minimum 50% drivstoff på tanken. Dersom den settes igjen med mindre enn dette, tilkommer et gebyr.

    • Når mottar jeg kvittering/faktura?

      Er du privatkunde blir reisen din belastet kredittkortet ditt 3 dager etter at reisen er avsluttet. 

      Er du bedriftskunde sender vi faktura på bedriftsreiser til firmaet ditt, og privatreiser blir belastet ditt kredittkort. 

    • Hvor mange forfallsdager har jeg?

      For privatpersoner blir beløpet automatisk trukket fra ditt kredittkort, 3 dager etter at leien er avsluttet. Bedrifter har 15 eller 30 dager til forfall. 

    • AutoPass i Norge

      Vi har AutoPass brikke i alle bilene våre. Du kan kjøre gjennom på alle AutoPass anlegg, kostnaden blir automatisk belastet på din faktura.

      Vi belaster ordinær takst, og gir ikke en eventuell rabatt videre til kunde unntatt ved 100% rabatt/fritak.

      Når det gjelder de ulike rabattsatsene for elbil, så vil dette kunne variere fra 0% helt opp til 100% og forutsetter en gyldig og aktiv AutoPASS-avtale. Vi kan ikke garantere at alle våre avtaler er både gyldige og aktive til enhver tid, eller at bompengeselskapene får kontakt med vår utsteder. I disse tilfellene vil operatøren utstede en faktura til oss på ordinær takst. Det er kun i de tilfellene hvor vi får 100% rabatt at kunden får hele rabatten, som f. eks ved fritak for elbil hos enkelte operatører, og ved timeregel eller tilsvarende (gjelder både el- og fossilbiler). Hos bompengeselskapene som praktiserer miljødifferensiert prising (f.eks. Oslo, Bergen, Kristiansand), belastes ordinær takst iht kjøretøykategorien som passerer, hvor elbilen da har en lavere ordinær takst enn fossilbilene.

      Vi belaster alle passeringer og er lovpålagt å ta mva på bompasseringer. Her er et utdrag av begrunnelsen:

      I tråd med lov- og regelverket vil fakturering av AutoPASS bli fakturert med merverdiavgift. Begrunnelsen er ”smitteeffekten” i merverdiavgiftsloven § 4-2. Med dette menes at ytelser som isolert sett er avgiftsfrie anses som en omkostning ved oppfyllelse av avtalen mellom kjøper og selger og skal inngå i beregningsgrunnlaget for en avgiftspliktig ytelse.

  • question_answerParkering
    • Bilen jeg har bestilt står ikke på parkeringsplassen

      Dette er uvanlig, men antagelig er personen som har bilen før deg forsinket. Kontakt kundesupport, så hjelper vi deg. 

    • Parkeringsplassen er opptatt

      Er det ingen Hertz Bildeling-parkeringsplass ledig på lokasjonen? Ta kontakt med oss umiddelbart. Bli enig med support om hvor bilen kan parkeres. Det er viktig at vi får en detaljert beskrivelse av hvor bilen står, slik at vi kan flytte den så raskt som mulig. 

    • Parkeringsbøter

      Får du en parkeringsbot er du selv ansvarlig for å betale denne. Om du ønsker å klage på en bot, betal først boten, og deretter send inn klage til de som har utsted boten. Om du ikke betaler, kommer purringen til oss. Du vil da bli fakturert faktisk kostnad for boten, purregebyret, samt et administrasjonsgebyr fra oss. 

    • Hva gjør jeg med billettløs parkering?

      Stadig flere parkeringsselskaper benytter seg av billettløs parkering. Dette betyr at du ikke lenger trenger en fysisk parkeringsbillett – istedet påbegynnes en digital billett knyttet til bilens registreringsnummer i det du ankommer parkeringsområdet.

      1. Ankomst på parkeringsområde
        Når en ankommer et sted med billettløs parkering registreres bilens registreringsnummer automatisk. For å unngå bøter eller unødvendige ekstra kostnader er det lurt å lese og sette seg inn i reglene som pleier å stå på skilt ved parkeringsautomaten.
      2. Oppgjør
        Det er viktig at du leser informasjonen på parkeringsområdet nøye og gjør opp for deg på parkeringsautomaten før du kjører ut av området. Hvis dette ikke gjøres blir du i etterkant belastet for et servicegebyr i tillegg til parkeringen og får en unødvendig ekstra kostnad for din parkering.
      3. Fortsett reisen
        Når parkeringen er betalt kan du forlate parkeringsområdet og fortsette din reise i med Hertz Bildeling. Ha en fin tur!

       

    • Kan jeg parkere i beboersoner?

      Fra 15. Januar 2020 har vi aktivert allsonetillatelser for alle Hertz Bildelings biler i Oslo. Denne parkeringstillatelsen gjelder i alle soner med beboerparkeringsordning. Allsonetillatelsene er ment for å lette parkeringsmulighetene for den enkelte brukeren av bildelingsbil og gir kjøretøyet rett til å parkere i alle beboerparkeringssoner uten å betale ordinær parkeringsavgift.

  • question_answerForsikringer
    • Kollisjonsskadeforsikring (CDW – Collision Damage Waiver)

      CDW forsikringen er alltid inkludert. Denne reduseres ditt økonomiske ansvar ved skade/hærverk/glasskade/tyveri/innbrudd på kjøretøyet til kun å omfatte en obligatorisk egenandel. Egenandelen er avhengig av biltype. 

      CDW er alltid inkludert i grunnprisen og er en obligatorisk forsikring.

    • Superforsikring (SCDW – Super Collision Damage Waiver)

      SCDW er en valgfri tilleggsforsikring. Avhengig av avtale og biltype, reduserer SCDW ditt økonomiske ansvar ved skade på kjøretøyet ned til en lavere egenandel.

      Priser og egenandler på forsikringen ligger i menyen under priser.

    • Pluss Forsikring (PAI – Personal Accident Insurance)

      Pluss Forsikring er en valgfri ekstra forsikring som dekker assistanse/veihjelp, tomt batteri og tom tank, innelåste nøkler og tap av nøkler, punktering og glass.

      Forsikringen omfatter ikke, og selskapet dekker ikke utgifter til reparasjon på verkstedet. 

      Priser og betingelser for denne forsikringen finner du i menyen under priser.

    • Skademelding?

      Hvis du har hatt et uhell med motpart er det viktig at du fyller inn og sender oss en skademelding. Du kan laste ned skademelding i menyen under Kontakt. 

    • Forsikring

      Det er ansvarsbegrensning inkludert i leien som reduserer leietakers økonomiske ansvar ved skade/hærverk/glasskade på kjøretøyet og innbrudd i /tyveri av bil eller deler av denne til kun å omfatte en obligatorisk egenandel. Egenandel ved skade følger HB prislister. Leietaker er fullt ut økonomisk ansvarlig for bl.a. skader inntil angitt egenandel, samt avsavn (inntektsbortfall for bilutleieselskapet), transportutgifter og veihjelp.

      Det kan vært lurt å sjekke med din bank om det kan være forsikring gjennom kortet du bruker til å betale for tjenesten. Det finnes også reiseforsikringer som har dette inkludert.

    • Ansvarsforsikring

      For alle biler er det tegnet lovpliktig ansvarsforsikring. Forsikringen er obligatorisk iht. bilansvarsloven av 3. februar 1961 (BAL), og er inkludert i samtlige Hertz produkter i Norge. Forsikringen dekker i henhold til det erstatningsansvar som er definert i bilansvarsloven, herunder skade på tredjemanns person, eiendom eller eiendeler. For skade på eiendeler er forsikringen utvidet til å dekke skade inntil NOK 2 mill. ut over bilansvarslovens bestemmelser.

  • question_answerHente bil
    • Hvordan låser jeg opp bilen?

      Fem minutter før bookingen din starter, får du SMS med en link til en nettside. Her står registreringsnummer på bilen, samt info om hvilken lokasjon du skal hente bilen på. Når du starter leien må du ta 4 bilder av bilen, etter dette vil du får muligheten til å låse opp bilen. Når dørene låses opp, gå inn i bilen og ta ut terminalen fra hanskerommet, tast din PIN-kode, ta nøkkelen og start motoren.
      Du bruker samme linken for å endre bestillingen, avslutte bestillingen og registrere nye skader.

    • Hvordan fyller jeg drivstoff?

      Drivstoff er alltid inkludert i prisen. Du skal alltid fylle drivstoff hvis det mindre en halv tank ved retur. Bruk drivstoffkortet som ligger i terminalen. Koden til kortet finner du på linken i SMS du mottar fem minutter før bestillingen starter. Du ser på drivstoffkortet hvor det kan benyttes. Det påløper et gebyr hvis bilen er levert med mindre en halv tank.

    • Er bilen skadet ved avhenting?

      For å ikke bli belastet for skader du ikke har skyld i, skal du alltid skadesjekke bilen innen avreise. Via linken du får på SMS tar du 4 bilder av bilen før start og ser hvilke skader som er registrert fra før. Gå en runde rundt bilen, og sjekk bilen mot det som er registrert. Finner du en skade vi ikke har registrert, meld den inn via linken som ny skade.

    • Må jeg starte bilen når bestillingstiden starter?

      Nei, du kan når som helst begynne å bruke bilen innen din bestilte tid, men du betaler alltid for den tid bilen er bestilt. 

    • Skadesjekk bilen alltid før og etter bruk!

      Det er viktig at du sjekker bilen for skader før du kjører fra bilpool lokasjonen. Via linken du får på SMS 5 minutter før bestillingen starter får du tilgang på en digital skadelogg der alle skader på bilen er notert. Gå en runde og sammenlign loggen mot bilens skader. Skulle du finne noen avvik rapporterer du dette inn via knappen i linken som heter "meld ny skade" før du tar bilen i bruk.

      Ved tilbakelevering gå inn på linken og avslutt bestillingen. Da blir du bedt om å ta 4 bilder av bilen og en siste sjekk når du leverer bilen.

       

    • Hvis bilen står i et parkeringshus med bom, hvordan kommer jeg ut?

      Hvis det er bom i parkeringshuset skal det ligge et ut-/innkjøringskort i bilen. Kortet finner du i den gule informasjonsmappen eller i terminalen i hanskerommet. Det er viktig at du bruker parkeringskortet ved både ut og inn kjøring.

  • question_answerLevere bil
    • Må jeg levere bilen på samme sted som jeg hentet den?

      Ja. Du velger selv fra hvilken lokasjon du vil hente bil, men bilen må alltid leveres tilbake på samme sted som du hentet den.

    • Må jeg fylle opp tanken før levering?

      Tanken må være minst halvfull ved levering av bilen. Er det under halv tank, må du fylle drivstoff og bruke drivstoffkortet i bilen. Det påløper et gebyr hvis bilen er levert med mindre en halv tank. (gjelder kun fossilbiler)

    • Skadesjekk bilen alltid før og etter bruk!

      Det er viktig at du sjekker bilen for skader før du kjører fra bilpool lokasjonen. Via linken du får på SMS 5 minutter før bestillingen starter får du tilgang på en digital skadelogg der alle skader på bilen er notert. Gå en runde og sammenlign loggen mot bilens skader. Skulle du finne noen avvik rapporterer du dette inn via knappen i linken som heter "meld ny skade" før du tar bilen i bruk.

      Ved tilbakelevering gå inn på linken og avslutt bestillingen. Da blir du bedt om å ta 4 bilder av bilen og en siste sjekk når du leverer bilen.

       

    • Hvordan levere bilen tilbake?

      Samme som når du henter bil. Gå inn på linken du fikk 5 minutter før bestillingen startet og følg instruksjonene for å avslutte bestillingen. Putt nøkkelen inn i terminalen og legg terminalen inn i hanskerommet. Sjekk at bilen er låst. Rydd alltid bilen etter deg slik at du leverer fra deg bilen, på samme måte som du ønsker å finne den. Ren og ryddig! Husk å få med deg alle verdisakene dine, bilen låser seg automatisk 1 minutt etter at du har satt nøkkelen tilbake i terminalen.

    • Hvis du blir forsinket ved levering av bilen?

      Blir du forsinket må du kontakte oss på telefon. Da har vi mulighet til å varsle nestemann, eller i tilfeller der det ikke er noen annen som skal ha bilen etter deg, å forlenge bestillingen din.

      Meld alltid i fra hvis du blir forsinket, gebyr påløper etter gjeldene priser, pluss eventuell erstatning for merkostnader for andre berørte brukere

  • question_answerBedrift
    • Hvordan registrerer jeg meg som firmakunde?

      Alle firmaer som vil leie bil gjennom Hertz Bildeling trenger en firmaavtale. Se mer info her: For bedrifter | Hertz Bilpool

    • Hvordan registerer jeg meg som ny bruker på en firmaavtale?

      Klikk på "Bli medlem" i hovedmenyen.

      1. Velg "Skriv inn firmakode"
      2. Tast inn din firmakode, og fyll inn dine opplysninger for å skape din bruker. 
      3. Når din søknad er godkjent, får du en bekreftelse på mail. 
      4. Logg inn med ditt brukernavn og passord. Du kan nå bestille bil!
  • question_answerDiverse
    • Kan man øvelseskjøre med bil fra Hertz Bildeling?

      Det er ikke tillatt å øvelseskjøre med våre biler.

    • Gjenglemt gods

      Om vi, eller personen som har booket bilen etter deg, finner eiendeler tilhørende deg, tar vi kontakt umiddelbart. Om du har mistet noe i bilen, ta kontakt med oss, så vil vi forsøke å finne det. 

  • question_answerBompassering
    • Bompenger i andre land?

      Bompenger i utlandet er ikke inkludert i prisen. Vi anbefaler å betale direkte i bompengestasjonene. 

    • AutoPass i Norge

      Vi har AutoPass brikke i alle bilene våre. Du kan kjøre gjennom på alle AutoPass anlegg, kostnaden blir automatisk belastet på din faktura.

      Vi belaster ordinær takst, og gir ikke en eventuell rabatt videre til kunde unntatt ved 100% rabatt/fritak.

      Når det gjelder de ulike rabattsatsene for elbil, så vil dette kunne variere fra 0% helt opp til 100% og forutsetter en gyldig og aktiv AutoPASS-avtale. Vi kan ikke garantere at alle våre avtaler er både gyldige og aktive til enhver tid, eller at bompengeselskapene får kontakt med vår utsteder. I disse tilfellene vil operatøren utstede en faktura til oss på ordinær takst. Det er kun i de tilfellene hvor vi får 100% rabatt at kunden får hele rabatten, som f. eks ved fritak for elbil hos enkelte operatører, og ved timeregel eller tilsvarende (gjelder både el- og fossilbiler). Hos bompengeselskapene som praktiserer miljødifferensiert prising (f.eks. Oslo, Bergen, Kristiansand), belastes ordinær takst iht kjøretøykategorien som passerer, hvor elbilen da har en lavere ordinær takst enn fossilbilene.

      Vi belaster alle passeringer og er lovpålagt å ta mva på bompasseringer. Her er et utdrag av begrunnelsen:

      I tråd med lov- og regelverket vil fakturering av AutoPASS bli fakturert med merverdiavgift. Begrunnelsen er ”smitteeffekten” i merverdiavgiftsloven § 4-2. Med dette menes at ytelser som isolert sett er avgiftsfrie anses som en omkostning ved oppfyllelse av avtalen mellom kjøper og selger og skal inngå i beregningsgrunnlaget for en avgiftspliktig ytelse.

  • question_answerBestilling og avbestilling
    • Kan jeg forlenge min bestilling?

      Ja, forutsatt at bilen er ledig, vil du alltid kunne forlenge din bestilling. Dette gjør du via linken du mottar 5 minutter før bestillingen starter. Gjør alltid dette før din opprinnelige leietid er ferdig. 

      Er bilen bestilt etter deg må den leveres tilbake til avtalt tid.

    • Hvordan avbestiller jeg en bestilling?

      Dette gjøres på via vår app eller på våre hjemmesider.
      Logg inn og klikk "Bestillinger" her finner du fullstendig oversikt over dine fullførte og kommende bestillinger. Har du ikke tilgang til internett kan du også ringe oss for å endre eller avbestille.

      Hvis bestillingene er mindre enn 2 døgn er det gratis å avbestille. Hvis bestillingen er mer enn 2 døgn, men du avbestiller like lang tid i forveien som leie er lang er det gratis.
      Hvis bestillingen er mer enn 2 døgn, og du avbestiller nærmere starttiden enn lengden på leien koster det 500kr.

      Er bestillingen startet og du avslutter leien tidligere, betaler du for hele den bestilte tiden.

       

    • Hvordan bestille bil?
      Du må være registrert medlem for å kunne bestille en bil. Bilene bestilles enkelt via web, app eller pr telefon. Gå inn på www.hertzbildeling.no
    • Kjøring i utlandet

      Ref medlemsbetingelser punkt 8 b. er det ikke lov å ta Hertz Bildelingsbiler ut av landet uten samtykke.

      Send oss derfor en mail hvis du ønsker å kjøre utenfor Norge.

    • Betaler man for bestilt tid eller faktisk brukt tid?

      Man betaler alltid for den tiden bilen er bestilt. Overskrider du bestilt tid påløper forsinket leveringsgebyr og eventuell erstatning for merkostnader for andre berørte brukere.

  • question_answerProblem med å låse opp eller start
    • Jeg får ikke åpnet bilen

      Er du sikker på at leietid og dato er korrekt og har begynt? Står du ved riktig bil? Hvis den er det og bilen fortsatt ikke låses opp, kontakt support, så hjelper vi deg.

    • Jeg har ikke mottatt bekreftelse på SMS

      SMS'en kommer 5 minutter før bestillingen starter. Har den ikke kommet kan det være forårsaket av dårlig dekning, eller at teleoperatøren har et problem. Logg inn på bestillingssiden og sjekk at din bestillingen ligger med korrekt dato og tid. Hvis alt ser korrekt ut og SMS'en fortsatt ikke har kommet, ring vår supporttelefon.

    • Feil PIN-kode

      Taster du feil PIN-kode i terminalen tre ganger vil bookingen låse seg, og du må ta kontakt med support for å aktivere bilen.

  • question_answerBiler og utstyr
    • Er det tillatt med dyr i bilen?

      Ja, men det krever et ekstra ansvar. Det er tillatt å ha med hund og katt i bilen, men de skal transporteres i reisebur og eventuelle dyrehår skal av hensyn til allergikere fjernes fullstendig etter bruk av bilen. Skulle du komme til en bil fylt av dyrehår, vennligst ta kontakt med oss. Forrige kunde vil da måtte betale for rens av bilen. Gjentatte overskridelser kan medføre til inndragelse av medlemskapet.

    • Er det tillatt å røyke i bilene?

      Nei, det er ikke tillatt å røyke i bilene.

    • Skal jeg selv vaske bilen etter bruk?

      Det er forventet at du leverer tilbake bilen i den tilstanden du selv ønsker å finne den. Alt søppel skal ryddes ut av bilene. Vi vasker og sjekker alle bilene for skader ca. en gang i uken.  Ta hensyn til neste bruker!

    • Skistativ - Navigasjon - Kjettinger - Barnesete

      Vi kan skaffe en god del ekstra utstyr til bilene ved forespørsel. Gi oss beskjed i god tid før leien så løser vi ditt behov mot et lite tillegg i prisen.

      Bestilling av ekstrautstyr må skje per email innen minimum 3 virkedager før leiestart. Begrenset tilgjengelighet.

    • Service og annet vedlikehold

      Vi tar oss av service og vedlikehold av bilene. Vi etterfyller spylervæske og sjekker oljen jevnlig på alle bilene. Skulle det være noen ikke fungerer ta kontakt med oss.

    • Våre biler

      Bilene du kan velge mellom i Hertz Bildeling, skal være biler som er blant de mest miljøbesparende bilene på markedet. Vi ønsker å tilby biler som dekker våre kunder sitt transport behov, samtidig som de i minst mulig grad påvirker miljø og klima. 

      I vår flåte finner du både EL biler, hybrid biler og lavutslipps diesel biler. Som medlem får du også rabatter hvis du trenger å leie andre typer biler gjennom Hertz Bilutleie. 

      Vår flåte har til en hver tid snitt alder på maksimalt 2 år. Du kjører alltid rundt i driftssikre nye biler, med de beste sikkerhets og utslipps teknologier som finnes på markedet. 

  • question_answerElbil
    • Fordeler med EL bil

      Noen kommuner har gratis parkering på kommunale p-plasser. Fra 01.03.20 er det innført betaling for elbiler i Oslo.
      Noen steder er det gratis passering i bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift. Fra 01.06.20 betaler elbiler for passering i Oslo og omegn.
      Det er flere steder tillatt å kjøre i kollektivfeltetm, det kan være begrensinger på tidsrom og/eller antall passasjerer.

    • Hvor finner jeg hurtigladere til elbil?

      Du kan benytte Circle K kortet i bilen til å lade Circle K | Enkel lading der du er

      Noen biler har også Fortum/recharge brikke.

      For oversikt over ladestasjoner se her: Kart (ladestasjoner.no)

       

    • Tips for å få økt kjørelengde

      - Husk å sett bilen i ECO modus, dette gjør du ved å dytte girspaken to ganger i Drive.
      - Slipp gasspedalen i nedoverbakker, bilen har regenerative bremser, som gir økt distanse.
      - Planlegg kjøringen din, orienter deg om hvor det finnes hurtigladere.
      - Last ned lade nå appen eller se www.ladestasjoner.no
      - Være varsom på gasspedalen, og kjør jevnt.
      - Ta alltid med deg ladekabelen!

  • question_answerskader
    • Er bilen skadet ved avhenting?

      For å ikke bli belastet for skader du ikke har skyld i, skal du alltid skadesjekke bilen innen avreise. Via linken du får på SMS tar du 4 bilder av bilen før start og ser hvilke skader som er registrert fra før. Gå en runde rundt bilen, og sjekk bilen mot det som er registrert. Finner du en skade vi ikke har registrert, meld den inn via linken som ny skade.

    • Skademelding?

      Hvis du har hatt et uhell med motpart er det viktig at du fyller inn og sender oss en skademelding. Du kan laste ned skademelding i menyen under Kontakt. 

    • Skadesjekk bilen alltid før og etter bruk!

      Det er viktig at du sjekker bilen for skader før du kjører fra bilpool lokasjonen. Via linken du får på SMS 5 minutter før bestillingen starter får du tilgang på en digital skadelogg der alle skader på bilen er notert. Gå en runde og sammenlign loggen mot bilens skader. Skulle du finne noen avvik rapporterer du dette inn via knappen i linken som heter "meld ny skade" før du tar bilen i bruk.

      Ved tilbakelevering gå inn på linken og avslutt bestillingen. Da blir du bedt om å ta 4 bilder av bilen og en siste sjekk når du leverer bilen.

       

    • Hvordan behandler vi skadesaker?

      Vi har en egen skadeavdeling - Hertz Damage Control, som håndterer alle skadesaker. De som jobber ved denne avdelingen kjenner bilutleie og bilpool ordningen godt. De er godt opplært til å undersøke og innhente korrekt informasjon fra nødvendige parter. Skader kan enten oppdages av kunden selv, av neste kunde eller av Hertz personell som klargjør bilene. Etter en innrapportering av skade, går Hertz Damage Control inn å sjekker hvem som er ansvarlig, i forhold til innrapportering og medlemsbetingelsene våre. 

      Hertz Damage Control sender så ut et skadebrev, med informasjon om hva slags skade det er, vi legger ved bilder og nødvendig informasjon. Som mottaker av brevet har du 7 dager på å gi oss et svar, får vi ikke svar, vil skaden bli fakturert. Svaret vi ønsker fra deg som kunde er en beskrivelse av hva som skjedde da skaden oppstod for å sikre oss at det ikke var motpart inkludert og høre om du har tilleggskommentarer til dette.

    • Hva skjer hvis du skader bilen?

      Skader som oppstår eller oppdages må alltid rapporteres inn til oss. Dette gjør du via linken du fikk 5 minutter før bestillingen starter. Trykk på "meld ny skade" knappen eller ring vårt kundesenter som vil hjelpe deg. Ta bilder av skaden direkte inn på linken. Hvis det er motpart involvert må skademelding fylles og ut sendes til oss. Som medlem er du er fullt ut økonomisk ansvarlig for bl.a. skader inntil angitt egenandel, samt avsavn (inntektsbortfall for bilutleieselskapet), transportutgifter og veihjelp. Egenandelen din er oppgitt i prislisten som du finner her

      Hvis skaden er motpart sin skyld er du ikke økonomisk ansvarlig.

    • Hva er en skade?

      Vi definerer følgende som skader:

      Riper som går gjennom lakken og kan kjennes med en fingernegl, synlige bulker og avvik i leiebilens profil samt interiørskader og tekniske mangler regnes som skader.

      Steinsprut/sprekk i frontrute, lykteglass, speilglass og refleks er kategorisert som teknisk mangel.

      Interiørskader regnes som uvørent bruk og dekkes ikke av din egenandel. Ved interiørskader blir hele reparasjonsbeløpet belastet brukeren.

      Røyking i bilen er ikke tillat med tanke på allergikere. Rens av interiør og fjerning av røykelukt dekkes ikke av forsikringer og blir belastet bruker.

      Frakting av dyr i bilene skal gjøres i egnet bur med tanke på allergikere. Rens av dyrepels/annet vil bli belastet bruker.

  • question_answerBetaling
    • Er drivstoff inkludert i prisen?

      Ja, alltid. Drivstoffkort finner du i terminalen, og PIN-koden finner du i linken som kommer på SMS fem minutter før bestillingen din starter. MERK: Bilen må returneres med minimum 50% drivstoff på tanken. Dersom den settes igjen med mindre enn dette, tilkommer et gebyr.

    • Når mottar jeg kvittering/faktura?

      Er du privatkunde blir reisen din belastet kredittkortet ditt 3 dager etter at reisen er avsluttet. 

      Er du bedriftskunde sender vi faktura på bedriftsreiser til firmaet ditt, og privatreiser blir belastet ditt kredittkort. 

    • Hvor mange forfallsdager har jeg?

      For privatpersoner blir beløpet automatisk trukket fra ditt kredittkort, 3 dager etter at leien er avsluttet. Bedrifter har 15 eller 30 dager til forfall. 

    • Hvordan endrer jeg fakturaadresse?

      Privatkunder - Logg inn på Mine Sider, og endre adressen under Min profil. 

      Firmakunder - Avtaleadministrator i firmaet må logge inn på hovedkontoen og endre fakturaadressen der. 

    • Hvor kan jeg se fakturadetaljer?

      Ved å logge deg inn på Min profil, vil du finne alle detaljer under Mine fakturaer. 

    • Betaler man for bestilt tid eller faktisk brukt tid?

      Man betaler alltid for den tiden bilen er bestilt. Overskrider du bestilt tid påløper forsinket leveringsgebyr og eventuell erstatning for merkostnader for andre berørte brukere.

    • Kan jeg betale med kredittkort?

      Ja, alle privatreiser belastes et kredittkort

    • Hvilke kredittkort kan brukes?

      Vår kredittkortløsning gjelder for VISA, MasterCard, Diners og American Express

    • Kan jeg endre kortet mitt?

      Du kan alltid oppdatere, endre og bytte kort inne på "min profil" når du har logget inn.

    • Når blir kredittkortet belastet?

      Kredittkortet ditt blir belastet tre dager etter at reisen er avsluttet. Dette gjør vi for å få med alle bompasseringene som kan komme med.

    • Får jeg kvittering for belastningene?

      Ja, det blir tilsendt en kvittering for alle belastninger på kredittkortet til din mailadresse. Kvitteringene er også tilgjengelig inne på "min profil" når du har logget inn.

  • question_answerKontakt oss
    • Kontakt oss

      Akutte henvendelser
      Vi har døgnåpen support tlf: 400 22 000

      Fakturaspørsmål og andre henvendelser
      Generelle spørsmål: bildeling.info@hertz.no

      Fakturaspørsmål: bildeling.faktura@hertz.no

      Spørsmål om biler, utstyr mm :bildeling.bil@hertz.no

      Spørsmål og innrapportering av skader: bildeling.skade@hertz.no